File Informatie

Transportnieuws

De krant voor professionals actief in transport en logistiek
  • De 45-uursrust voor truckchauffeurs mag van het Europese Hof niet in de cabine van de vrachtwagen worden doorgebracht. Dit zorgt voor extra kosten voor vervoersbedrijven. Niet alleen moet de chauffeur ergens ondergebracht worden, ook moet de vrachtwagen op een bewaakte stalling staan. Door de uitspraak van het Europese Hof is er uniformiteit ontstaan in de […]

  • De kosten per kilometer reduceren. Dat was de belangrijkste reden voor Siba Autobanden om te gaan rijden met de Lange Zware Vrachtwagen (LZV). Als een van de weinige bedrijven doen ze dat zelfs grensoverschrijdend. ‘En dat bevalt prima’, zei planner Joop Kuijpers tijdens het Multimodaal Event dat Nieuwsblad Transport vorige week organiseerde. Sinds januari 2019 […]

  • Het ei is gelegd en moet nu worden uitgebroed. Er komt een kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland. Die wordt mogelijk gevolgd door een ‘platte’ heffing voor al het andere verkeer. De VVD heeft het taboe op ‘andere beprijzing van mobiliteit’ opgeheven. De kilometerheffing die Nederland in 2023 voor vrachtauto’s invoert, wijkt weinig af van de […]

  • De manier waarop Duitsland een tol wil heffen voor buitenlandse weggebruikers is onverenigbaar met het Europees recht en druist in tegen het beginsel van vrij verkeer van personen en diensten. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald in een geding dat was aangespannen door Oostenrijk, met steun van Nederland en Luxemburg. Het Hof beoordeelt […]

Historie (2)